Thursday 8 September 2011

Hero Bukit Kepong dilupakan

com ARKIB : 10/02/2011
Wira-wira Bukit Kepong yang tidak dikenang?
JAMIL Mohd. Shah (duduk di tengah) bersama-sama anggota polis yang mempertahankan Stesen Polis Bukit Kepong sehingga titisan darah terakhir.


SAYA percaya ramai rakyat Malaysia, terutama mereka yang pernah mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) mengetahui Peristiwa Bukit Kepong setelah menonton filem Bukit Kepong. Sudah pasti filem ini dapat menyemarakkan semangat patriotisme terhadap negara Malaysia tercinta ini selepas menontonnya.
Untuk mereka yang tidak berkesempatan menonton filem tersebut, secara ringkas, ia menceritakan satu insiden di mana Stesen Polis Bukit Kepong, Johor, telah diserang seramai lebih kurang 180 pengganas komunis pada pukul 0430, 23 Februari 1950. Pengganas komunis telah mengarahkan anggota polis yang berjumlah 22 orang untuk menyerah diri bagi membolehkan mereka menyelamatkan diri. Namun, anggota polis yang diketuai oleh arwah Sjn. Jamil Mohd. Shah dengan lantangnya enggan menyerah diri.
Wira-wira ini dengan penuh semangat telah berjuang sehingga ke titisan darah terakhir yang mengalir di dalam tubuh mereka. Malah para isteri turut memikul senjata berjuang bersama dengan suami mereka. Akhirnya, seramai 22 wira telah terkorban; 18 anggota polis dan empat tanggungan mereka. Salah seorang yang terselamat, arwah Sjn. Yusuf Rano, meninggal dunia pada 15 April 2005 ketika berusia 83 tahun. Dengan pemergian arwah, tiada lagi survivor peristiwa hitam ini.
Insiden ini adalah "Alamo" Malaysia.
Saya membangkitkan kisah ini kerana ingin mengetahui apakah pengiktirafan negara terhadap wira-wira Alamo ini? Difahamkan tiada seorang pun daripada mereka yang dianugerahkan dengan Darjah Perkasa seperti Seri Pahlawan (SP) atau Pingat Gagah Berani (PGB), malah Kepujian Perutusan Keberanian (KPK) pun tiada. Sedangkan insiden Bukit Jenalik/Sauk pada tahun 2000 telah mencatatkan penganugerahan dua SP dan empat PGB kepada mereka yang terbabit. Sekiranya betul mereka (wira Bukit Kepong) tidak dianugerahkan dengan darjah-darjah kebesaran tersebut, mengapa? Adakah pengorbanan mereka tidak memenuhi kriteria anugerah berkenaan?
MEJAR NOR IBRAHIM SULAIMAN (TUDM (B))
http://xnuripilot.blogspot.

No comments:

Post a Comment